Vad är Bookcrossing?

Jag har många intressen som jag inte har tid med ägnar mig åt då och då. Ett av dessa är Bookcrossing. Eftersom jag då och då får frågan om vad det är för något, kopierar jag in ett inlägg från min gamla blogg:

Bookcrossing går alltså ut på att man ”släpper böcker fria”, det vill säga, man ser till att de får komma ut och resa och hitta nya läsare, och har man tur får man också följa bokens resa i dess ”journal” på Bookcrossings hemsida.

Man skapar en användare inne på Bookcrossing.com, och sedan registrerar man de böcker man vill släppa ut. Då får de varsitt unikt ”BCID-nummer” (BookCrossing ID). Man skriver sedan ut etiketter från sidan, eller gör egna, om det inte finns på det språk man vill ha (en fördel är att ha etiketten på samma språk som boken). Dessa etiketter bör, förutom numret, innehålla en kort förklaring till vad det hela går ut på. Här finns etiketter på svenska som man får skriva ut och använda sig av hur mycket man vill.

Sedan är det bara att tala om var man tänker släppa ut boken (s.k. release notes). Och sedan gör man det (wild release). Man kan även ge den till någon (controlled release). Om man vill kan man också gå in på forumet på BC och anmäla sig i bokringar, där en bok går runt till ett antal anmälda medlemmar och sedan tillbaka till den som började, eller bokstrålar, som fungerar på nästan samma sätt, med skillnaden att den som är sist i strålen får göra vad han/hon vill med boken sedan.

Sedan får man mail varje gång en av ens böcker får ett nytt journalinlägg, vilket är skoj. Jag har en bok som ”hör sig av” då och då, den har rest från personalrummet på jobbet tillsammans med en av mina kollegor, till ett vandrarhem i Stockholms skärgård och har sedan varit på ett par ställen i Småland. Den började resan våren 2005 och hördes senast av i höstas. Klicka på länken ovan så kan ni följa resan.

Det är också en del av oss som träffas och fikar och byter böcker då och då. I Göteborg finns en mycket aktiv grupp, här i Stockholm är vi några stycken som försöker bli fler, i Oslo finns också ett stort gäng.

Runtom i världen kan man också hitta s.k. OBCZ* Official Bookcrossing Zones. Det kan vara caféer, butiker eller andra ställen som har bokhyllor där man kan ställa sina BC-böcker och ta med sig nya. Själv försöker jag alltid att ha med ett gäng böcker när jag reser, för att släppa dem vidare, antingen i en sådan hylla eller på något annat roligt ställe.

*I Stockholm finns en trevlig OBCZ på Espresso House på Vasagatan 15-17, det är där vi BC:are i Stockholm brukar ses.  

UPPDATERING: En god vän påpekade att all information om fikaträffar i Göteborg läggs upp på Facebooksidan ”Bookcrossing Scandinavia”, vilket även gäller för träffar i Stockholm. Även träffar på andra platser kan annonseras ut om gruppens admin får veta det!

9 responses to “Vad är Bookcrossing?

  1. Kan ju tillägga att information om Göteborgsfikorna även läggs upp på Facebookgruppsidan Bookcrossing Scandinavia:
    http://www.facebook.com/group.php?gid=5109161482

  2. Kör min egen lilla variant, när jag ger bort böcker jag har läst ber jag personen att ge den vidare när den är läst. Fast man får ju inte reda på vad som händer då, det hade ju varit lite kul.

  3. Det låter roligt, men frågan är om jag skulle hinna med det?

  4. Pingback: Dagens bild 26 oktober | Gealachs Blogg

  5. Pingback: BookCrossing-etiketter | Gealachs Blogg

  6. Pingback: Hemma efter en lång resa | Gealachs Blogg

  7. Pingback: Hemma efter en lång resa | Gealachs Blogg

Kommentera

