Grönpepparkyckling

OK, jag erkänner. Jag har redan sagt att jag älskar Tasteline, men från och med idag är jag hjälplöst, hopplöst och oåterkalleligen förlorad!

Jag kände att jag ville hitta något trevligt recept till all grönpeppar jag köpte i Egypten. Så jag använde den funktion som jag gick och önskedrömde om för ett tag sedan och upptäckte att just Tasteline hade. Nämligen den där man söker på ingredienser man har hemma, och så tar sidan fram recept som innehåller just dessa. Jag sökte enbart på ”grönpeppar” och fick fram tre olika recept. Av dessa tre valde vi idag ut detta. Jag tar mig friheten att kopiera in receptet här, jag vill ändå att alla som kommer in här klickar sig vidare till Tasteline, för de är bäst! (Och nej, jag är inte sponsrad, jag får inte betalt för att säga det här)

  • 4 st  kycklingfiléer

Gratängsås

  • 100 gram  smör, smält
  • 1 msk  dijonsenap
  • 1 msk  soja
  • 1 msk  grönpeppar, mortlas
  • 50 gram Bonjourost med soltorkade tomater
  • 2 dl grädde, el matlagningsgrädde

Tillagning

1. Krydda filéerna med salt och citronpeppar och stek dem i ugnen i ca 35 min, 175 grader. Låt kallna och skär i skivor.
2. Smält smöret till gratängsåsen och blanda i övriga ingredienser och sjud upp.

Detta kan göras i förväg. När rätten ska serveras: lägg filébitarna i en form och häll över såsen och sätt in rätten i ugnen 20 min i 200 grader.

————————-

Mina kommentarer: Jag är glad att jag vågade mig på att laga något med senap i, jag tycker nämligen inte om senap, men tillsammans med allt det andra märktes inte senapen, i alla fall inte som senap, så att säga, men den bidrog säkert på något vis. När det gäller osten hade vår butik inte just den som receptet ville ha, så vi tog Philadelphia med tomat och pesto istället. Det fungerade hur bra som helst, men nästan gång ska jag göra det med rätt ost. Jag trodde att citronpeppar och grönpeppar skulle krocka, men det gjorde de inte.

Det står inget i receptet om vad man ska servera till, vi råkade ha kulpotatis i frysen, så det fick det bli. Funkade riktigt bra, kan tänka mig att ris inte är helt fel heller.

Jag är mycket mätt och nöjd och glad just nu!

2 responses to “Grönpepparkyckling

  1. Bugar bockar och tackar för tipset. Kanon! Ha det gott!

  2. Pingback: Dagens bild, 23 juli | Gealachs Blogg

Kommentera

