Museibesök

Efter jobbet idag passade jag på att besöka Nationalmuseum och deras utställning ”Bernadotter i svart och vitt”. Det var en trevlig utställning, som dessutom hade fri entré, vilket ju inte gjorde saken sämre.

Med anledning av 200-årsjubileet av Karl XIV Johans val till svensk tronföljare visar Nationalmuseum en utställning med svartvita porträtt av Bernadotter.

Inga svenskar har blivit så flitigt avbildade som våra kungligheter. Dagligen betraktar vi porträtt av monarken när vi t.ex. slår upp en tidning, betalar i en affär eller frankerar ett brev. I utställningen Bernadotter i svart och vitt visas kända och okända framställningar från Karl XIV Johan och fram till hans ättling i sjunde led, kronprinsessan Victoria. Utställningen bjuder på spännande möten mellan officiellt porträttbruk och konstnärlig gestaltning. (Nationalmuseums hemsida)

Det var en större utställning än jag trott, med en bra blandning av äldre och nyare bilder. Många som jag inte hade sett förut och en del som jag kände igen. En rolig detalj var jämförelsen mellan gammalt och nytt när det gäller hur man gått tillväga för att sprida officiella bilder av kungligheter. Man visade en s.k. ”nystask”* från 1800-talet med en bild av kronprinsessan Victoria, i jämförelse med kylskåpsmagneterna med bild på vår nuvarande kronprinsessa Victoria och prins Daniel.

Jag köpte den lilla boken om utställningen och plockade med mig broschyren eftersom den innehöll några bilder som inte var med i boken.

Den bild av kronprinsessan som är med på broschyrens framsida såg jag när den var nytagen, jag tycker att den är jättehäftig, hon ser så annorlunda ut mot hur man är van att se henne. Jag tycker att hon är vacker i alla sammanhang, men det är alltid roligt att se hur man kan få folk att se så himla annorlunda ut. Den här bilden täckte en hel vägg på utställningen Det fanns också ett porträtt av drottning Silvia, taget i samband med hennes 50-årsdag, och som också visar henne på ett helt annat sätt än man sett tidigare.

En annan rolig detalj var en bild av nuvarande kungen som barn, ca 6-7 år gammal, tror jag, och prinsessan Christina, där de står tillsammans med sin mamma, prinsessan Sibylla, och kungen hjälper sin mamma att tända en cigarett med hjälp av en lite speciell tändare. En sådan bild vore ju helt otänkbar idag.

På det hela taget en trevlig liten utställning, som jag rekommenderar, vare sig man är intresserad av kungligheter eller inte är den intressant om man gillar foto.

*En liten ask att ha garnnystanet i när man stickar, där tråden kommer ut genom ett litet hål och nystanet hålls prydligt på plats i asken. Mycket praktiskt, varför finns inte sådana idag?

4 responses to “Museibesök

  1. Jag hittade en såndär nystask på en retro-affär på hornsgatan och blev helt kär, gick hem och gjorde mig en egen med hjälp av en kaffeburk. Att jag inte använder den så ofta som jag borde är en annan historia..

  2. Den här utställningen måste besökas!
    Nationalmuseum hade en liknande utsällning med svartvita foton av kungligheter för ett par år sedan, som just hette ”Kungar i svart och vitt”, men den var nog i lite mindre skala än den här.

    Stort tack för ”feeden”!🙂 Jättekul!

    • Japp, jag tror att boken jag köpte snarare hörde till den utställningen än till den aktuella, men det var mer eller mindre samma bilder, förutom att utställningen innehöll bilder på drottningarna också.

  3. Hej igen! Jajamensan, det är hon! Hon har turer ut på Fårö, precis! Inte för att jag på något vis vill *host* påstå att du är gammal men.. jag tyckte hon sa att hon gör PENSIONÄRSguidningar ute på Fårö.. Faaaast, hon kan ju ta andra också😉 Visste du om att hon skänker bort ALLA pengar som hon tjänar på guidningen? Kan bli 10-tusentals kronor om dagen vid högsäsong. Hon skänker pengarna till något barnhem i Afrika, tror jag det var, nånstans. Hon berättade nu att hon också har en flicka som hon betalar studierna för, skulle bli sömmerska. Det är en kvinna som fler skulle få träffa och få dela filosofi med, då skulle världen bli annorlunda. Väldigt fort!

Kommentera

