Är det mindre illa när en kvinna misshandlar?

Hittade nyss den här:

”Min fru slår mig”  (Aftonbladet/Wendela)

Frågeställaren ”Torben” beskriver hur hans fru regelbundet misshandlar honom med bland annat örfilar och sparkar. Han vet inte hur han ska hantera det eftersom det enligt honom sitter långt inne att slå en tjej. Tydligen sitter det inte så långt inne för henne att slå honom.

”Relationsexperten” Eva Rusz, som vid flera tillfällen gett riktigt bra svar på de frågor hon fått, sjönk nu riktigt lågt, tycker jag.

– Att någon gång balla ur är förlåtligt. Men detta är ett repetitivt aggressivt beteende som visar på att hon behöver någon form av beteendeträning.

För att hjälpa frun att komma tillrätta med sina uppenbara svårigheter på detta område, kan mannen söka upp en terapeut som arbetar med ART, vilket står för Agression Replacement Training

Låt nu säga att fallet varit det omvända – att en kvinna skrivit följande:

Jag har ett skitjobbigt problem. Min man är väldigt arg av sig. Ja, helt ärligt: han slåss. […] Men nu orkar jag snart inte med fler utbrott och mer våld. Flera gånger i månaden tar han till knytnävarna eller örfilar mig, drar mig i håret eller sparkas. På jobbet får jag skylla på hantverksskador och idrottsskador, när kollegorna undrar över mina blåmärken

Skulle svaret då ha blivit att frun borde söka upp en terapeut åt mannen? Nej, knappast. Hon hade fått rådet att polisanmäla omedelbart och lämna detta svin fort som attan. Vilket är vad jag också skulle ha sagt. Men jag skulle ha sagt samma sak till den här mannen, för han blir lika misshandlad som den fiktiva kvinnan i mitt exempel. Nu vet jag att det sitter längre in för män att anmäla att de blir misshandlade, men är det inte det man i så fall bör uppmana dem att göra?

Annat blogginlägg om samma sak . Och ett till.
UPPDATERING 31/12 2011: Ytterligare ett blogginlägg på samma tema, och ett jag själv skrev för ett tag sedan.

2 responses to “Är det mindre illa när en kvinna misshandlar?

  1. Eva Rusz har vid flera tillfällen visat upp en rätt taskig syn på kvinnor och män – det här var ett väldigt bra exempel.

    Det handlar förmodligen just om begränsande könsroller, och är ett bra exempel på när sådana förtrycker män också. Våld från kvinnors sida ses inte som lika allvarligt som det från mäns, för kvinnor anses vara svaga rent fysiskt och mer emotionella än män. Alltså kan de tappa humöret och börja slåss utan att det är någon spärr som passeras.
    Och män ses som fysiskt och psykiskt överlägsna, det är klart att han tål lite stryk, han borde kunna ta kontrollen över situationen etc.
    Jävligt sunkig syn på människor, helt enkelt.

  2. Pingback: Blev lite arg igår | Gealachs Blogg

Kommentera

