[BOK] Desirée

Desirée – Annemarie Selinko

Den här boken köpte jag på loppis för flera år sedan, det är en sådan där bok som jag hört många prata om och som jag tänkte att man väl ska ha läst. Det är en roman om Desirée Clary, som senare blev drottning Desideria av Sverige. Det är en trevlig, romantisk och söt roman, men visst har författaren tagit sig en hel del friheter. Jag tänker inte rada upp dessa här, utan länka till Knallhattens utmärkta blogginlägg om samma bok.

Men trots allt det som han räknar upp som inte stämmer med verkligheten tycker jag att den är läsvärd, som roman, baserad på verkliga händelser.

Bokomslaget på bilden är inte samma som på min bok, den har ingen bild alls, tyvärr. Jag googlade lite på diverse omslag till denna bok för att åtminstone kunna visa något. Att jag valde detta beror på att den som valt bild till det lyckats sätta dit en bild som inte föreställer Desirée, utan Juliette Récamier, vilket jag tyckte var lite komiskt.🙂

Hur som helst är jag glad att jag faktiskt kom mig för att läsa boken, för den var gullig.

3 responses to “[BOK] Desirée

  1. Jag läste den boken för längesedan och tyckte mycket om den. Tror att det finns i nån av bokhyllorna. Den kanske håller att läsa om.

  2. Pingback: Lästa böcker 2010 | Gealachs Blogg

Kommentera

