Vita brudklänningar och annat

Det är lite intressant att många tror att brudklänningar ”alltid” varit vita. Det är faktiskt inte länge sedan svart var bland det vanligaste, eftersom man skaffade en klänning man skulle kunna använda vid alla tillfällen. Titta på gamla bröllopsbilder från 1800-talet, så får ni se.

Catherine Delors skriver om drottning Victorias bröllop 1840, när hon startade ”trenden” med vita brudklänningar i England.

Själv tycker jag att det är kul när brudar väljer något annat än vitt, själv hade jag en blå klänning, jag bestämde mig redan för evigheter sedan att det absolut inte skulle bli vitt, men vilken färg det skulle bli visste jag egentligen inte förrän jag såg tyget.

Apropå drottning Victoria, förresten, visst är hon och prinsessan Beatrice väldigt lika?

 

7 responses to “Vita brudklänningar och annat

  1. Det var ju nästan obehagligt så lika de är (var?).

  2. Svar: Haha, jo mina antecknar, frågar mer och verkligen suktar efter information om allt möjligt. Men, så är det vuxna elever jag har också.
    Från att ha hatat läraryrket ÄLSKAR jag nu mitt jobb!

  3. De ÄR lika varandra.

  4. Min mormor gifte sig i svart, fast med vit slöja. Min mamma var nummer sju bland syskonen, så hon hade ju rätt gamla föräldrar. Pappa var däremot farmor och farfars första barn, så de var yngre och farmor hade vit känning, men så var hon ju också väldigt modern av sig, hela charleston-trenden och allt🙂

  5. Pingback: Utställning om drottning Victoria | Gealachs Blogg

  6. Pingback: Drottning Victorias vita brudklänning skapade ny trend | Gealachs Blogg

Kommentera

