Livsfarlig kaka

Jag hade ju en matblogg på den gamla goda tiden på Metrobloggen, men jag har inte skrivit så mycket om ätbarheter här. Det får vi ändra på. I helgen gjorde jag den här kakan. Som ni ser är den inte något för bantare, men är man inte rädd för en kalori eller tusen är det bara att börja baka.

Tyvärr fick jag ingen bild på den.

Jag gjorde misstaget att ha på kokossmeten lite för tidigt efter att jag tagit ut kakan ur ugnen. Tror att den borde ha fått stelna lite, lite grann först… Men gott blev det!

Tillagning

Ljuvligt god chokladkaka med ett knäckigt kokostak!
4 ägg
6 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
8 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
175 g smör, smält
Toscasmet:
75 g smör
2 dl socker
1½ dl grädde
1 dl sirap
1 påse kokos

Smöra en långpanna och strö med kokos. Sätt ugnen på 200º. Blanda de torra ingredienserna till kakan. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt de torra ingredienserna och det smälta smöret. Rör ihop försiktigt och häll i långpannan. Grädda 12-15 min.
Blanda uder tiden ihop ingredienserna till toscasmeten i en kastrull och koka upp under omrörning. Ta ut kakan, bred på toscan och grädda ytterligare 10 min. Låt kallna och skär i bitar.

One response to “Livsfarlig kaka

  1. Såg mycket musigt ut, tokfunderar på vad jag ska göra för dessert till helgen. Tips? 🙂

Kommentera

