Omöjlig att lyssna på

Jag har blivit smått beroende av ljudböcker, det är så skönt att kunna stoppa in lurarna, luta huvudet mot väggen på tåget, blunda, och ”läsa” samtidigt. Perfekt att kunna ”läsa” när man tränar också.

Jag är dock väldigt beroende av att det är en bra uppläsarröst. Det spelar ingen roll hur spännande berättelsen är om det är en röst jag retar mig på, som har konstigt uttal eller bara inte klarar att artikulera. Ofta är det ju dessutom kända skådespelare som läser, och de ska ju kunna det där, tycker man.

Hur som helst, i förra veckan besökte jag det trevliga biblioteket som ligger precis utanför ingången till T-banestationen vid Östermalmstorg. Där kan man väldigt enkelt låna ljudböcker med hjälp av ett USB-minne. Jag brukar gå dit och plocka på mig några böcker åt gången.

Den här gången blev det två deckare av Unni Lindell, som jag vet att jag brukar gilla. Jag började lyssna på den första, ”Rödluvan” idag. Det gick bara inte. Människan som läser klarar helt enkelt inte av det. Hon sväljer slutet sista ordet i varje mening, hon läser ”stötigt” och låter som om hon tycker att det är jättejobbigt.

Jag gav det fem minuter. Sedan höll jag på att spy. Riktigt trist, för jag tror att det är en spännande bok.

Ni kan ju gå och provlyssna här, så får ni se om ni håller med mig.  Jag ska nog skaffa boken i pappersform istället.

Som tur är var det en annan uppläsare till den andra boken. Får ta den imorgon istället.

5 responses to “Omöjlig att lyssna på

  1. Kan inte annat än hålla med! Varje mening dööör ju!

  2. håller med du. man måste gilla rösten

  3. Ehehehe… pröva att lyssna på första twilightboken på engelska. Jag fick migrän…

  4. Absolut!! Har själv tänkt att skriva om det där, vissa går bara inte att lyssna på.

  5. Pingback: [BOK] Honungsfällan « Gealachs Blogg

Kommentera

