Den bruna maten är tillbaka!

Inbakta oststavar, Festligt med fiskbullar, Äppelpytt på knäckebröd | Den Bruna Maten.

Jag är övertygad om att vi är många som har längtat efter att ”Den bruna maten” skulle komma tillbaka. Som vanligt berättar de om tre 70-talsrecept, denna gång får vi se hur man kan göra det ”Festligt med fiskbullar”. För mig är det obegripligt hur ”fiskbullar” kan användas i samma mening som ”festligt” utan att det finns ett ”inte” med i bilden, men på 70-talet verkar det ha gått bra. (Jag tycker att ”festliga fiskbullar” är lika motsägelsefullt som ”roliga begravningar”, men så föddes jag också i slutet av 70-talet och det hann stå 1980 i almanackan innan jag blev alltför programmerad.

Maken påpekade att det ju är räkor i rätten, och då är det per automatik festligt. Räkor gör allt lite festligare. Precis som det går att göra något ”exotiskt” genom att lägga på en ananasskiva. Men hur som helst, nog med babbel från mig, in till ”Den bruna maten” med er nu, och hälsa familjen Bruun välkomna tillbaka!

3 responses to “Den bruna maten är tillbaka!

  1. anders nilsson

    Att påstå att man skämdes när man bjöd hem folk på 70-talet är att idiotförklara ett helt årtionde och alla de som levde då. Jag levde genom 70-talet och jag har aldrig hört talas om än mindre bjudits på någon av de rätter du och ni andra fnissar åt och ingen annan jag känner heller. Skulle morsan bjudit på skinkägg i gele räkor i gelatin eller njurragu hade jag vägrat äta. Men jag förstår att sådana här sidor blir en tummelplats för generation x-ungar som fnissar åt och fantiserar om ett årtionde när inte ens deras föräldrar var påtänkta. Vi var inga idioter bara för att vi levde på 70-talet.

  2. Jag har förstått det som att många som gillar bloggen ”Den bruna maten” själva var med på 70-talet och ändå kan uppskatta inläggen. Själv ser jag det dels som humor, men också som en intressant tillbakablick, även om jag inte tror att de här recepten var något man lagade till vardags på 70-talet.
    Även om du inte hört talas om rätterna är de trots allt skapade på 70-talet, vi hade själva en sådan här kortlåda hemma, så de är absolut ingen efterkonstruktion. Och de flesta av oss som är gamla nog att vara läs- och skrivkunniga idag hade nog föräldrar som _åtminstone_ var påtänkta på 70-talet.
    Sedan blir jag lite nyfiken på var du läst detta om att man skulle ha skämts när man bjöd hem folk? Det känner jag inte igen som något jag skrivit i alla fall…

  3. Jag känner igen receptkorten, de fanns i mitt hem, jag tror dock inte det var så mycket som lagades av dem. Husbibeln var Vår Kokbok och är för mig även nu, fast i nyare upplaga..Blir ändå nostalgisk av den Bruna Maten. Jag minns rätter som mina föräldrar lagade. Som baconinlindadefärsbiffar, bayonneskinka rullad runt purjolök eller sparris som ostgratinerades. Och ananasen (recepten hette något med Hawaii) som var med lite här och var…Ungsstekt banan med punchgrädde…
    Jag som är född -66, kan fnissa åt hur vi såg ut, kläderna, frisyrerna, glasögonen men inte åt maten. Inte upplever jag att någon annan fnissar åt oss som levde då, jag tycker snarare att det verkar vara många som velat vara med då. Precis som jag skulle velat uppleva 30-talet och 50-talet…Jag som är receptgalen älskar att läsa gamla recept och att försöka prova på dem…T.o.m fiskbullar…fast då gjorde jag dem själv och det är betydligt godare än köpta, nästan festligt (med vinsås och räkor till förstås).
    Och kyckling på fredag förstås. Vi åt grillad kyckling med potatischips till. Det var enda gången vi åt chips…

Kommentera

